Gezond tijdens de feestdagen

December is ongetwijfeld DE feestmaand, wat soms kan zorgen dat we nadien een kilootje meer wegen. Hoe kan je dit nu voorkomen? Lees hier onze praktische tips om op een gezonde manier op gewicht te blijven! Heb je wat nood aan gezonde inspiratie? Bekijk dan zeker onze gratis E-book rond hapjes en ook onze feestmenu's

Voor de feestperiode

Probeer in de maand december vooraf al goed op te letten. Dit betekent: gezond en regelmatig eten, inclusief gezonde tussendoortjes! Blijf bewegen, ondanks de koudere winterdagen. Maak een mooie herfstwandeling in het bos, of kies voor een sport die je binnen kan uitoefenen zoals: fitness, BBB-aerobics-spinning lessen, badminton, tennis, zwemmen,… Of ga voor een eenvoudige workout bij je thuis.

Ergens elders gaan eten?

  • Stel voor om BOB te zijn, zo wordt het glaasje achter de rug niet telkens bijgevuld en vermijd je ook zelf overmatig alcoholgebruik. Houd je aan één aperitief en één andere alcoholconsumptie gedurende de avond. Drink het glas traag leeg en wissel geregeld af met een glas water.
  • Pas voor ongezondere aperitiefhapjes, zoals bladerdeeghapjes. Kijk uit voor ‘gezondere’ hapjes, zoals: bloemkoolroosjes, kerstomaatjes, een glaasje met avocado, gebakken scampi op een stokje, bruschetta,…
  • Eet gedurende de dag normaal, probeer erop te letten dat je dan niet te weinig eet om zo meer ’s avonds te kunnen eten. Hierdoor ga je ’s avonds meer honger hebben, waardoor het moeilijker is om de verstandige keuzes te maken.
  • Eet voordat je vertrekt nog iets kleins en gezonds, zoals 2 tassen verse soep of een klein slaatje of wat rauwkost. Meestal word je rond etensuur verwacht en daardoor kunnen we de aperitiefhapjes moeilijk laten staan. Heb je minder honger, dan vermindert ook de trek naar de hapjes.
  • Vaak wordt extra brood op tafel gezet. Vermijd dit. Je zal zeker niet met honger naar huis gaan, want meestal wordt er een hele menu verorberd. Pas voor een tweede portie van bijvoorbeeld het voor- of hoofdgerecht. Indien u reeds genoeg hebt, bedank vriendelijk voor het lekkere menu, maar pas voor het nagerecht. Of vraag een kleinere portie.
  • Zondig met mate: houd je aan een kleine portie frietjes of kroketten, eet maar één stuk taart i.p.v. twee, enz…

Feestdagen thuis?

  • Je mag gerust wat ongezondere hapjes op tafel zetten, maar zet er ook gezondere tussen (zie hierboven). Voor elk wat wils!
  • Kies als voorgerecht voor een soepje zonder roomtoevoeging (eventueel wat light room kan wel). 
  • Waarom altijd gefrituurde aardappelgerechten zoals frietjes of kroketjes? Een gestoomde of gepofte aardappel kan net zo lekker en zijn!
  • Voorzie voldoende groenten tijdens de verschillende gangen. Of zet een grote salade op tafel. 
  • Bereid als dessert wat sorbetijs of een dessert op basis van magere/halfvolle platte kaas met vers fruit.

Na de feestdagen?

Houd je de dagen daarna terug aan een gezond dagschema, vermijd desserts en gefrituurde gerechten. Neem je dagdagelijkse routine terug op. Dit betekent: op regelmatige tijdstippen eten en nooit een hoofdmaaltijd overslaan. Je mag sowieso van ons nog extra tips verwachten na de feestdagen :).

Reactie schrijven

Commentaren: 0