Voedings- en gezondheidstips tijdens de blok

 

De blok en examens zijn er weer voor studenten. Voor velen een moeilijke periode met veel stress en misschien wel slapeloze nachten. Gezonde en evenwichtige voeding is in deze periode van het jaar dan ook heel belangrijk. Hier krijg je alvast enkele tips om de blok en examens gezond door te komen.

 

TIP 1: Sla geen maaltijden over!

 

Het is belangrijk om op regelmatige tijdstippen te eten. Dit zorgt er namelijk voor dat we op elk moment van de dag goed gevuld zijn en ons goed kunnen concentreren. Zorg er dus voor dat je op vaste tijdstippen probeert te eten. Vind je dat moeilijk maak dan een weekplanning en je houdt hierbij rekening met dagen waarop je een examen hebt.

Zeker het ontbijt mag je niet overslaan. Het is de belangrijkste maaltijd van de dag zeker na een goede nachtrust en een nacht niets eten.

 

Kies voor gezonde en lichte maaltijden, die niet te zwaar zijn. Als we zware en vette maaltijden eten, voelen we ons loom, suf, moe en kunnen we ons moeilijker concentreren. Neem bijvoorbeeld als ontbijt havermout of muesli met magere yoghurt en een stuk fruit, als lunch een salade met voldoende groenten en als avondmaal een ovenschotel met vis en gegrilde groenten.

 

TIP 2: Eet voldoende groenten en fruit.

Groenten en fruit leveren veel vitaminen en mineralen die belangrijk zijn voor ons lichaam. Wanneer we gezond en gevarieerd eten is het dus niet nodig om een extra vitaminepil te nemen tijdens de examens, want dan halen we alle vitaminen uit de voeding.

 

TIP 3: Drink voldoende water en let op met caffeïnerijke dranken.

Ongeveer 1,5liter per dag.  Wanneer we te weinig water drinken daalt onze concentratie.

 

Caffeïnerijke dranken zoals koffie, cola en energiedranken werken dan weer verslavend en kunnen rusteloosheid en slapeloosheid veroorzaken, waardoor we de volgende dag moe en niet uitgeslapen zijn en opnieuw naar deze dranken gaan grijpen, waardoor we in een vicieuze cirkel terecht komen.

 

TIP 4: Vermijd suikerrijke producten zoals snoep, frisdranken,… .

 

Deze zorgen voor een piek in onze bloedsuikerspiegel en dus een piek aan energie, waardoor we ons opeens goed voelen en goed kunnen werken. Daarna gaan we echter naar een dal van onrust ook wel een dipje genoemd waardoor we opnieuw naar iets suikerrijk willen grijpen. Er ontstaan stemmingswisselingen.

 

Kies liever voor volkoren granen, groenten en fruit. Volkoren granen zorgen ervoor dat de bloedsuiker constant blijft en dat we dus minder pieken en dalen en minder stemmingswisselingen hebben.

 

TIP 5: stresseten of juist niet eten door de stress?

Stress tijdens de examens kan op iedereen een ander effect hebben. Bepaalde mensen eten niet door de stress. Zoals eerder aangehaald is dat niet aan te raden omdat we dan sneller onze concentratie verliezen. Probeer om toch iets kleins te eten zoals een magere yoghurt, een stuk fruit, 1 snede volkoren brood met mager beleg,… .

 

Ben je iemand die juist meer gaat eten door de stress? Probeer dan de regelmaat te bewaren en op vaste tijdstippen te eten. Eet dus niet de hele dag door.

 

TIP 6: Neem voldoende ontspanning en lichaamsbeweging. Vergeet daarnaast het sociale contact met vrienden en familie niet!

Door te ontspannen kunnen we onze gedachten even verzetten van onze boeken en leerstof. Dit helpt trouwens om de leerstof te verwerken, net zoals een goede nachtrust.

Sluit jezelf niet op maar ga op bezoek bij vrienden of familie als ontspanning of kook samen met je kotgenoten een lichte en gezonde maaltijd.

 

Ga aan tafel om te eten en zodat je niet steeds aan je bureau zit. De maaltijd moet een rustig en bewust moment zijn zonder boeken.

 

TIP 7: Eet voldoende koolhydraten!

Beperk zeker niet de koolhydraten! Ze zijn onze belangrijkste energiebron en onze hersenen werken enkel op koolhydraten. Voorzie dus bij elke hoofdmaaltijd volkoren granen of aardappelen.

Wij wensen jullie alvast een healthy blok en examenperiode!

 

Veel succes!

Reactie schrijven

Commentaren: 0