Gezondheidsbeurs Utrecht 2018

 De Gezondheidsbeurs in Utrecht ging afgelopen weekend door en was ook voor ons een vuurdoop.
En mama mia, wat voor één! Er waren tal van sprekers, producten, kookworkshops, recepten, etc.
We delen daarom met veel plezier de samenvatting van deze leerrijke en druk gevulde dag!

FODMAP

 

Als ontbijt zijn we gestart met sprekers Bianca Hermans en Marloes Collins die naadloos op elkaar afgestemd werden aangezien het ene de oplossing is (of toch soelaas biedt) voor het andere. Want veel patiënten met de diagnose PBS (Prikkelbare DarmSyndroom) volgen het FODMAP-dieet.

Wat is belangrijk om te onthouden?

PBS is een aandoening waar je bewust mee om gaat m.a.w. schrijf op wanneer je klachten ervaart en hoe deze zich uiten. Zie PBS ook niet als een probleem waar geen oplossing voor bestaat die je ook gaat beperken in je dagelijkse leven. Oplossingsgericht denken is dus de boodschap: ‘Waar ben ik nu en waar wil ik naartoe?’

 

Marloes gaf een korte maar krachtige uitleg omtrent het FODMAP dieet. Een heel belangrijke vraag voor mensen die het FODMAP-dieet volgen, is waarom er vele het dieet lastig vinden?
Vaak ligt de focus te veel op wat niet mag. Dit maakt het niet alleen lastig maar ook bijzonder moeilijk. Bovendien zoeken mensen nog te weinig hulp bij een professionele diëtiste. Niet twijfelen om hulp te zoeken is dus de boodschap!
Ter ondersteuning werden een aantal extra tools meegegeven zoals de Monash University app (betalend) die aan de hand van een stoplichtensysteem de zoektocht naar het juiste voedingsmiddelen iets makkelijker maakt.

Kookworkshop

Als tussendoortje genoten we van een aantal live gebrachte kookworkshops.
Zo was er Mathijs Vrieze van ‘Alle dagen vers’ die ons liet zien hoe snel, snel koken nu wel echt is en hoe een dessert zowel lekker als gezond kan zijn.
Vééél inspiratie en recepten dus! Daarom geven we hieronder al even het recept mee van de pompoenpannekoekjes maar volledig ‘gepimpt’ door Lotte.

I’m a foodie

Als lunch waren er de diëtisten van I’m a foodie. De boeken van de diëtistengroep I’m a foodie zijn een enorm succes en op deze beurs werd dit opnieuw duidelijk. Zij mochten het hoofdpodium twee maal bestijgen met hun boeken ‘Eet als een expert’ en ‘Eet als een atleet’.

I’m a foodie is een groep diëtisten die voor elk van ons alle saaie wetenschappelijke studies door ploetert en deze gaat samengieten in één verstaanbare conclusie. Uiteindelijk vertalen ze al die conclusies ook naar de praktijk.
‘Eet als een expert’ staat vooral stil bij het gezond voedingsadvies. Wat is een gezond voedingspatroon nu eigenlijk? En zijn we wel zo goed bezig als we denken? Zo eet de grote meerderheid van de bevolking nog steeds te weinig groenten en is de kleur van het brood geen maatstaf van hoe volkoren een brood nu wel degelijk is.

 

Tijdens de voordracht van ‘Eet als een atleet’ werd het al snel duidelijk dat ook bij atleten de basis steeds het belangrijkste is. Een gezond eetpatroon is ook bij sporters een must. De ‘sporterspiramide’ ziet er wel net iets anders uit maar is ook gerangschikt volgens behoefte met als basis een gezond voedingspatroon, in het midden de sportvoedingsmiddelen (bv. sportdranken) en als top de sportsupplementen (bv. vitaminesupplementen).

Pompoenpannenkoekjes

En als dessert…

 

Ingrediënten:

-              400g pompoen

-              4 eieren

-              100g havermout

-              1 koffielepel bakpoeder

-              1 vanille stokje

-              2 eetlepels honing

-              2 eetlepels sesamzaadjes

-              1 eetlepel olie

 

Bereidingswijze:

We beginnen eerst met de pompoen. We gaan deze schillen en dan in stukken snijden. Deze leggen we op een met bakpapier bedekte bakplaat. Meng de pompoen samen met de honing en de sesamzaadjes. Rooster de pompoen gaar in een voorverwarmde oven op 180°C. De duurtijd is afhankelijk van de grootte van de stukken van je pompoen. Kijk dat deze zacht zijn.

Blend de havermout fijn, zodat dit als een soort meel wordt, meng deze dan met de bakpoeder en het merg van het vanillestokje.

Als de pompoen gaar is, laat deze eerst wat afkoelen. Nadien gaan we deze fijn blenden samen met de eieren. Op deze manier gaan we de eieren lichtjes opkloppen en hebben we geen te grote brokken pompoen. Doe dit lang genoeg zodat je pompoen zeker fijn genoeg gemixt is. Voeg dan de havermout toe. Roer rustig onder elkaar met behulp van een spatel (zodat we de luchtigheid behouden). Voeg als laatste ook 1 eetlepel olie toe. Laat je deeg eventjes rusten.

 

Warm je pan op en doe hierin wat olie. Ik gebruik hiervoor vaak keukenpapier om ervoor te zorgen dat ik niet teveel olie in mijn pan heb. We gaan kleine ‘American pancakes’ maken, dus doe een kleine hoeveelheid deeg in je pan. Je kan meerdere pannenkoekjes bakken tegelijkertijd. Als je merkt dat er veel belletjes langs de bovenkant verschijnen, kan je de pannenkoek omdraaien. Zo zijn ze langs beide kant gaar gebakken. Doe dit totdat je deeg op is.

 

SMAKELIJK!

Reactie schrijven

Commentaren: 0