Emo-eten

Troosten met eten

Je voelde je als klein kind wat ziekjes of je had een minder dag op school? Dan werd je er bij wijze van troost een koekje, snoepje of ander lekkers in de hand geduwd. Zo werden de traantjes in bedwang gehouden. Want er sust niets zo goed als een koekje of snoepje. Waarom bestaat de traditie om te troosten met eten?

 

Dat eten ons gemoed beïnvloed, weten we uit ondervinding. Zo kan een stressvolle examenperiode ervoor zorgen dat er plots 5kg verdwenen is of net is bijgekomen. Het eten van een maaltijd zal je emoties op een positieve manier beïnvloeden. Het vervangt, als het ware, de geruststellende hand op je schouder. Let wel, eten oefent een positieve invloed als het aanleunt tegen jouw eetgewoontes en wensen. Heb je zin in een pak friet met een dikke klets mayonaise maar je krijgt een kleine salade voorgeschoteld, dan wordt je humeur hoogstwaarschijnlijk niet in de positieve zin beïnvloed.

Hersenen + voeding = een liefdesverhaal?

Breekt het moment aan dan is het opvallend dat de emotionele keuze altijd gaat naar zoete, vette en ‘energiedense’ voedingsmiddelen. Het zit allemaal in je hoofd! Want deze voedingsmiddelen kunnen stress (of andere emoties) verlichten via de neurotransmissie van dopamine, opioïden of serotonine. Met andere woorden: het eten van suikerrijke, vetrijke en dus energierijke voedingsmiddelen geeft ons een goed gevoel wat tot overeten en op lange termijn tot overgewicht kan leiden. We hebben dan vaak de neiging om bij stress, depressie, PMDD (Premenstrual dysphoric disorder) naar deze type voedingsmiddelen te grijpen.

Hoe tegengaan?

Emo-eten draait overduidelijk rond onze emoties, maar hoe houden we deze onder controle? Hoe zorgen we ervoor dat onze emoties niet de bovenhand krijgen tijdens onze zoektocht naar voeding.
Studies schuiven onder andere mindfulness naar voor.
Mindfulness of aandachtstraining combineert meditatietechnieken en cognitieve psychologie (als m.b.t. begrip, kennis, geheugen, probleemoplossen en informatieverwerking). Aan de hand van deze therapie ga je bewuster om met je het hier en nu en leer je minder denken aan de toekomst of het verleden.

Spreekt mindfulness je minder aan? Zoek dan naar andere alternatieven die het eten gaan vervangen. Neem een warm bad, maak een wandeling, lees een boek, … om te ontladen van een lange dag.

 

 

Heb je toch nog vragen omtrent voeding en emoties? Spring dan gerust eens binnen in onze praktijk!

Reactie schrijven

Commentaren: 0